CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, December 20, 2011

Presenting new family member....cucu ke 19...


Alhamdulillah, selamat sampai dari Terengganu ....seperti yang dijanjikan, inilah wajah keluarga baru kami...

"
"
"
"
"
"
"
"
"



Nama : Muhammad Yusuf bin Muhd Ridzwan
Born on 5th Dec 2011 @ 8.00pm
Weight : 3.22kg
Height : 51cm

This is the ibu and ayah...comel...
"
"
"
"



Monday, December 19, 2011

THE LADIES PHOTOGRAPHER GIVEAWAY


jom join contest nie ramai...klik banner laju2 erk




syarat pun senang jer...:

  1.  Like Fan Page TLP di facebook  http://www.facebook.com/theladiesphotographer dan kepada yg tiada FB, boleh jadi follower di belog saya ini:
  2.  Like Fan Page Danita Maternity Store http://www.facebook.com/Danitamaternitystore (this is our penaja hadiah) 
  3. Tag 5 org kawan blogger (lebih ke kurang pun leh:P)
  4. Letak link entry anda di entry ini...Terima Kasih:)
  5. Tarikh tutup penyertaan ialah pada 31 January 2012.
saya nak tag :




Wednesday, December 14, 2011

Tuesday, December 13, 2011

Tuesday- Let's learn English




Ambush : a surprise attack from hidden position
= The thieves were lying in ambush for their victims

Aimless : having no direction or purpose 

Aileron : a part of the wing on an aircraft that moves up and down to control the aircraft's balance while it is flying

Aide: an assistant to a person

Aground : touching the bottom in shallow water
= The tanker went aground

Affable : pleasant and friendly, easy to talk
= He found her parents very affable

Aerodrome : a small airport used mainly by private aircraft

Aeon : a very long period of time, many thousands or millions of year
= The earth was formed aeons ago




Monday, December 12, 2011

Balik kampung again....



Yehuaaaa....kali ni misi balik Ganu adalah untuk melihat, meninjau dan mengomol2 baby baru dlm family belah hubby...yessss.....dgn rasmi menjadi cucu ke 19...ramai tak??

kali ni still baby boy lagi...awal bln 2 hari tu baby boy jugak...ni anak my SIL yg kawin bulan 2 hari tue...nnti aku upload gmbr comel dia erk...




Friday, December 9, 2011

"My Craft Garden 1st Giveaway"




simple sajer nk join GA nie...

nk tau adiah apa?

"
"
"
"
"
"


best kan..meh klik banner ramai2 erk...good luck!!!!




Kenali sifat malu



  • Malu itu bererti menghindarkan diri daripada melakukan segala perbuatan yang tercela, serta enggan melakukan sesuatu atau enggan meninggalkannya kerana takut mendapat celaan.
  • Sifat malu itu juga adalah warisan para nabi, oleh itu wajiblah kita berpegang teguh dengan sifat malu yang dikurniakan Allah s.w.t  kepada manusia.

Thursday, December 8, 2011

Bantuan Rakyat 1 Malaysia

gmbr pinjam ehsan en google...





Alhamdulillah, Syukurlah sebagai rakyat Malaysia, PM kita dah nak bagi bantuan kepada isi rumah yang berpendapatan bawah dari RM3000. Keterangan dan penjelasan yang diberi oleh wakil Kementerian Kewangan amat jelas di fahami. 


Berikut adalalah maklumat yg aku kongsikan bersama..

Siapa yang layak?
  • Pendapatan isi rumah bawah dari RM3000 sebulan
  • Yang layak adalah ketua keluarga yang terdiri daripada  orang yang dah berkahwin seperti bapa, ibu atau bapa tunggal yang ada tanggungan, warga emas  sebatang kara yang berumur 60 tahun keatas, bujang yang ada tanggungan (adik-adik-ni bagi kes yang anak yatim piatu ATAU yang ada anak angkat yang sah)
  • Mestilah warganegara Malaysia sahaja..
  • JIKA..dalam 1 rumah ada 2 kelamin atau lebih..contohnya, orang yang dah kahwin, samada dah ada anak atau belum tapi masih tinggal didalam 1 rumahsekali dengan ibu bapa, maka yang layak terima adalah bapa DAN anak yang dah kawin tu..bermakna 1 rumah itu layak terima 2 bantuan. (1 untuk bapa , 1 untuk anak yang dah kawin)

Borang HANYA akan dikeluarkan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri pada 10 Disemberini bersamaan hari Sabtu.  Bagi yang tak sempat ke LHDN (aku pasti dan gerenti hari itu mestri LHDN dikerumuni semua manusia) korang yang layak boleh dapatkan borang yang akan disiarkan di semua akhbar utama di Malaysia dan boleh di download di website Kementerian Kewangan pada 12 Disember .

Bagi penjawat-penjawat awam, borang akan diedarkan di pejabat korang sebab di setiap pejabat akan ada seorang yang dilantik sebagai wakil. Lepas isi borang tu, korang hanya perlu serahkan borang tu pada wakil pejabat korang jer, tak perlu lagi ke LHDN.

Bagi mereka -mereka yang tinggal dikampung-kampung, borang akan di edarkan kepada JKKKP kampung korang, dan tugas mereka adalah untuk menyerahkan borang itu pada korang, korang isi dan serahkan pada JKKKP itu. Nanti JKKKP itu akan serahkan pada LHDN .

Borang adalah PERCUMA dan boleh di fotostate. Senang jer kan? Dan jika korang dikehendaki untuk membayar apa-apa, sila buat laporan polis sebab itu adalah penipu. DAN..jika korang dah terima atau diberi borang untuk tujuan itu sebelum dari entri aku ni atau lebih tepatnya sebelum dari 10 Disember..borang itu adalah borang palsu.

Borangnya amat ringaks, tak perlu pengesahan sesapa, perlu dilampirkan Salinan Kad Pengenalan Ketua Rumah dan Salinan Slipgaji jika ada. Jika tak ada, its ok..tak pe.

Hantarkan kembali kepada LHDN untuk pendaftaran dan  tunggu sehingga pekerja LHDN pulangkan slip terimaan . Simpan slip itu ntuk tujuan rujukan.. Pendaftaran adalah bermula pada 10 Disember 2011 hingga 10 Januari 2012.

Selain dari LHDN, korang boleh hantar borang tu di pusat-pusat terimaan lain yang akan dibuka di sekolah-sekolah terpilih yang akan dimaklumkan kemudian.

Wednesday, December 7, 2011

Tuesday, December 6, 2011

The Ultimate Year End Giveaway by Nisa Kay




GA yg dinanti2 sudah tiba geng.....apa lagi meh la klik banner tu laju2..nnti tak sempat..sapa lambat dia tinggal..huahuahua...

Cara2 pun senang jerks....

Adiah dr sponsor2 pun banyak..77 adiah bebs...sapa nk bg free kan...
ni senarai sponsor nyer  :
Giveaway berlangsung dari 6 Disember hingga 31 Disember 2011

Tote Boutiqe Giveaway


Sapa nk join klik pada banner yer...good luck

Monday, December 5, 2011

While my mom do her cooking...

Ini la kisah anak bujang yer...bila mama sibuk memasak kt dapur, bila mama lupa nak tutup pagor dapur...maka dengan itu......INILAH AKIBATNYA...

"
"
"
"
"
"
"
"
"
"



bila kena marah, buat muka tak bersalah, comeiii sangat....

bahaya tau nak main dlm toilet nie..hishhhhh.....mmg kena babap ni...

Thursday, December 1, 2011

Pesan ibu jangan lupa nak....




12 PESANAN YANG SERING DIBERITAHU OLEH IBU

1. Berbuat baiklah kepada semua orang. Kerana kehidupan amat sukar untuk dijangkakan. Jangan sesekali membenci seseorang kerana dikhuatiri kita memerlukan pertolongannya nanti.

2. Kepada anak perempuanku, apabila sudah besar, jangan sesekali memberikan semuanya kepada lelaki. Jagalah maruah dan kesucian dirimu.

3. Kehidupan tidak semudah yang d
ifikirkan. Seseorang tidak akan pernah puas di dalam kehidupannya dan berusahalah sebaik mungkin untuk mencapai apa yang diinginkan.

4. Didalam kehidupan janganlah sukar untuk memberikan pertolongan. Cuba lakukan apa yang kamu mampu, untuk siapa kamu rasakan perlu, dengan apa yang kamu miliki, dan di mana kamu berada.

5. Elakkanlah berkawan dengan orang-orang yang cuba mengajak kamu melakukan kejahatan. Jadilah diri kamu yang sebenar. Jangan biarkan orang luar untuk mempengaruhi keputusan dalam kehidupan kamu.

6. Jika ibu marah bukan bermakna ibu benci. Tetapi kerana ibu tidak pernah cukup untuk menyayangi dirimu. Ibu akan menyayangi dirimu sepanjang hayat.

7. Tidak kira bagaimana keadaan kewangan kamu nanti, jangan sesekali memenuhi segala kehendak anak. Kerana ia bukanlah satu cara untuk membentuk perwatakan yang baik, latih anak supaya berusaha untuk mendapat apa yang mereka mahukan.

8. Penuhikanlah dada kamu dengan ilmu sebagai bekalan untuk menghadapi kehidupan.

9. Tidak kira bagaimana ujian yang bakal kamu tempuhi nanti dalam memperlajari makna sebenar kehidupan, hadapilah ia dengan tenang.

10. Ibu akan sentiasa bersamamu tidak kira ketika kamu sakit, susah, tua, miskin dan sebagainya.

11. Hadiah paling bernilai yang mampu ibu berikan adalah kasih sayang ibu dan ayah kepadamu.

12. Setiap kesulitan yang kamu hadapi pasti ada sinar cahaya di hujungnya. Asalkan kamu tidak pernah untuk berputus asa.

Monday, November 28, 2011

Amirul darwisy 14 months


comel tak pic nie? haha..ni la ragam anak bujang namanya...macam2 dia boleh buat sbgi permainan...baldi pun jadi gak..hahaha..

perkembangan :

  • sangat2 cranky lately nie esp bila baba dia ada kat umah, jenuh nak melayan..tak tau la napa...
  • semakin lasak dan susah sket nk makan, bila nak suap pandai lari2, nyorok2..geram tengok..kdg2 telepas gak marah..hehe...
  • tido mlm sangat lena sampai kekadang tak bangun minum susu pun..mama dgn baba lagila lena..huahua...terok betul parent ni kan...
  • dah besar nie, tak banyak songeh sangat, pandai buat sendiri..main sendiri, tgk tv pun sendiri..leh la mama buat keje lain..the best part, suka sngt main air dlm toilet..risau mama okeh! kdg2 kita nk cepat terlupa nk tutup gate, dia cepat ajer ke toilet...huish! bahaya...
  • faham dengan apa yg kita cakap atau suruh..cnth nya, amil ball, kiss, bye2...good boy..


Wednesday, November 23, 2011

Saturday, November 19, 2011

SeC0nD BiRThdaY AdHa GiVEawAy


GA nie sempena birthday ke 2 anak tuan punya blog...


Selamat ulang tahun Adha...moga menjadi anak yang cemerlang dan dapat membahagiakan ibu bapa...

p/s: enclosed 25/11/2011


Thursday, November 17, 2011

Baby Love Night Tape

Salam u allssss....slmt malam....masing2 mesti duk ngadap tv tgk bola mas vs indo...hubby dgn darwisy tak berganjak dr depan tv tue..mama plak? layan blog lagi best...sambil2 jerit kat depan tv nie..huhuhu..tensen acik dgn pemain indo nie...main terjah jer..kasauuuuu habissss...kesian coach mas ong kim siew, kena halau dari padang..Opppssss...jauh benor lalut citer nie dari tajuknya..maaaf yooo...

Last few weeks ada request sample pampers baby love...akhirnya sampai gak depan mata...almost a month menunggu kooo...



Dah selamat guna pun...memang bagus, tip top..Darwisy guna dari kul 10mlm sampai 8 pagi, ok jer walaupun berat...boleh beli nie..khas untuk kegunaan malam sahaja..

COMFORT SLEEP, FAST DRY, ALL NIGHT LONG.

p/s : mas menang 1-0..huahuahua...suka suka



Doa supaya suami setia ke akhir hayat

InsyaAllah...

Bismilahhirahmannirahim....


MAKSUDNYA: Katakanlah (wahai Muhammad): "jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutlah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

SURAH ALI IMRAN: AYAT 31

"Barangsiapa yang membaca ayat yang ke 31 dari surah ini, nescaya suaminya akan setia dan kasih kepadanya"

caranya:

Baca doa ini setiap kali selepas solat. InsyaAllah,Nescaya Allah SWT makbulkan doa tersebut


MamaMikael 2nd Anniversary Give Away



selamat ulang tahun perkahwinan dear...
moga apa yg dicipta akan menjadi kenangan terindah sepanjang hidup..
dua jiwa menjadi satu, maka terbitla cinta yang agung seagung kasih yang Esa...
ida doakan moga berbahagia ke akhir hayat...



meh  join GA nie...enclosed 12/12/2011

Wednesday, November 16, 2011

wordless wednesday


ERYMIN'S GIVEAWAY


sangat simple GA nie...

oh ya, pemilik blog nie ada jual baju kurung kanak2...siap ada exclusive design lagi..sapa2 yg ada anak2 perempuan tu, meh order ramai2 yukss....

sapa nak join GA nie klik pada banner yer, closed date 30 Nov 2011



Tuesday, November 15, 2011

Darwisy, mama & hp

Nie latest pic of Darwisy..anak bujang sayang...suka sangat main hp mama @ baba, dh boring boleh terus lempar2..haha...angin jer cik non ooiiii...Bujang sorg nie peminat lagu hindi..sama mcm baba dia gaks..kemana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi kan...like farther like son...so, dia mmg sokmo amik hp kami nk dgr lagu pebret dia..FANNA...lakonan amir khan dgn kajol tu...smbl dgr boleh joget2, goyang2 punggung...haha..sooooo cuteee ank mama nie...

pp sangat tembam, mama suka gigit n kiss


nk nangis bl mama nk ambil phone

kena kacau..huhu

love u alwaysssss.....

Sunday, November 13, 2011

' Giveaway 7 days '

mood giler2 nak join GA nie..huhu...
 coz adiah nyer mmg best2...



nak tag :

"GIVEAWAY SIMPLE : KEYCHAIN DARI PADANG BESAR"


sgt simple GA nie..nak tau adiah nyer apa?

"
"
"
"
"
"
"
"


mari join ramai2 noksss....


Saturday, November 12, 2011

Sayang anak tangan-tangankan....opsss....

PANDUAN MENDIDIK ANAK
1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control.

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya. Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari. (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan.
(Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8). Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.

20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”..

Friday, November 11, 2011

[11.11.11] 1st giveway Myna


mood suka2 nak join GA banyak2 nie..haha...

kali nie nak tag

mari ramai2 join ya

24 peringatan buat kaum hawa

1. Urusan pertama yang ditanyakan pada hari akhirat nanti ialah mengenai solat dan mengenai urusan suaminya (apakah ia menjalankan kewajipannya atau tidak).
2. Apabila wanita itu lari dari rumah suaminya maka tidak diterima solatnya sehingga kembali ia dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (meminta ampun).
3. Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.
4. Sebaik-baik wanita ialah tinggal di rumah, tidak keluar kecuali atas urusan yang mustahak. Wanita yang keluar rumah akan dipesonakan oleh iblis. Sabda Nabi s.a.w.,“Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia.”
5. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanita yang halal nikah (kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan berjual beli).
6. Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah s.a.w. bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r.ha. dan Maimunah r.ha.), datang seorang sahabat yang buta matanya (Ibnu Maktum) Rasulullah s.a.w. menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, “Bukankah orang itu tidak dapat melihat kami, Ya Rasulullah ?” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Bukankah kamu dapat melihatnya.”
7. Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan mahramnya) adalah seumpama gelap-gelita pada hari Qiamat tiada Nur baginya.
8. Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya, maka wanita itu dimurkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya.
9. Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada di rumah serta tidak mengizinkan dia berpuasa.
10. Hendaklah isteri berpuas hati (redha) dengan suaminya yang telah dijodohkan oleh Allah, sama ada miskin atau kaya.
11. Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa(kerana sesuatu urusan yang mustahak) dan ia juga tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan di tepi-tepinya.
12. Apabila memanggil lelaki akan isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya hingga marahlah suaminya, akan tidurlah wanita itu dalam laknat oleh malaikat ke pagi.
13. Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga laknat manusia sekalian.
14. Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia dan jika diharuskan, maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud pada suaminya kerana membesarkan dan memuliakan hak-hak suami mereka.
15. Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari Qiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat ke belakang lehernya.
16. “Aku lihat api neraka, tidak pernah aku lihat seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita.” Rasulullah s.a.w. ditanyai, “Mengapa demikian Ya Rasulullah?” Jawab Rasulullah s.a.w. “Wanita mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ehsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup.”
17. “Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri dari kaum wanita.” Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka, “Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir?” Jawab Nabi s.a.w. “Tidak, mereka ini ialah mereka yang tidak bersyukur akan nikmat suaminya, sesungguhnya tiap-tiap seorang kamu adalah dalam nikmat suaminya.”
18. Keadaan wanita 10 kali ganda seorang lelaki di dalam neraka dan 2 kali ganda seorang lelaki di dalam syurga.
19. “Kebanyakan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api.” Hazrat Aishah bertanya, “Mengapa wahai Rasulullah s.a.w.?” Jawab Rasulullah s.a.w.:
i. Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah.
ii. Tiada memuji (bersyukur) di atas kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yang mahu mengucapkan terima kasih di atas pemberian suaminya.)
iii. Sering mengkufurkan (ingkar) terhadap nikmat Allah. (Contohnya: Apabila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yang berkata sudah 10 tahun kahwin dengan awak tidak ada apa-apa pun.)
iv. Gemar bercakap perkara yang sia-sia yang berdosa. (Contohnya: Bercakap mengenai perabot-perabot rumah yang tidak perlu dan mengumpat.)
v. Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam agama iaitu mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki,rakan-rakan, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriah.
20. Dari Ali bin Abi Talib r.a.: Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiga golongan dari umatku akan mengisi neraka jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah:”
a. Orang yang gemuk tapi kurus
b. Orang yang berpakaian tetapi telanjang
c. Orang yang alim tapi jahil
* Adapun yang gemuk tapi kurus itu ialah wanita yang sihat tubuh badannya tetapi kurang ibadat.
* Orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat agama.
* Orang yang alim tapi jahil ialah ulama yang menghalalkan yang haram kerana kepentingan peribadi.
21. Asma’ binti Karizah Fazari r.ha. diriwayatkan telah berkata kepada puterinya pada hari perkahwinan anaknya itu, “Wahai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang di mana engkau dibesarkan. Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenali. Itulah suami mu. Jadilah engkau tanah bagi suami mu (taat perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagi mu (tempat bernaung). Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani dia dengan berbagai kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkan mu. Kalau ia mendekatimu, dekatilah ia dan jika ia menjauhi mu maka jauhilah ia dengan baik. Peliharalah benar-benar suami mu itu akan hidungnya, pendengarannya, matanya dan lain-lain. Janganlah pula ia mendengar melainkan yang enak dan janganlah ia melihat melainkan yang indah sahaja pada dirimu.
22. Pesanan Luqman kepada anaknya, “Sepanjang hidupku, aku hanya memilih 8 kalimah dari pusaka para Nabi yang lalu iaitu:”
a. Apabila engkau sedang solat kepada Allah SWT maka jagalah baik-baik fikiran mu.
b. Apabila engkau berada di rumah orang lain, maka jagalah pandangan mu.
c. Apabila engkau berada di tengah-tengah majlis maka jagalah lidah mu.
d. Apabila engkau hadir dalam jamuan makan maka jagalah perangai mu.
e. Ingat kepada Allah SWT
f. Lupakan budi baik mu pada orang lain.
g. Lupakan semua kesalahan orang lain terhadap mu.
h. Ingat kepada mati.
23. Perkara-perkara yang menjadikan wanita itu derhaka kepada suaminya seperti tersebut di dalam kitab Muhimmah:
a. Menghalang suami dari bersuka-suka dengan dirinya sama ada untuk jimak atau menyentuh mana-mana bahagian tubuhnya.
b. Keluar rumah tanpa izin suami sama ada ketika suami ada di rumah atau pun tidak.
c. Keluar rumah kerana belajar ilmu yang bukan ilmu Fardhu Ain.
Dibolehkan keluar untuk belajar ilmu Fardhu Ain jika suaminya tidak mampu mengajar.
d. Enggan berpindah (berhijrah) bersama suaminya.
e. Mengunci pintu, tidak membenarkan suami masuk ke rumah ketika suami ingin masuk.
f. Memasam muka ketika berhadapan dengan suami.
g. Minta talak.
h. Berpaling atau membelakangi suami ketika bercakap.
i. Menyakiti hati suami sama ada dengan perkataan atau perbuatan.
j. Meninggalkan tempat tidur tanpa izin.
k. Membenarkan orang lain masuk ke dalam rumah sedangkan ia tidak disukai oleh suaminya.
24. Wajib bagi wanita:
a. Mengekalkan malu pada suaminya.
b. Merendahkan (menundukkan) mata ketika berpandangan.
c. Mengikut kata-kata dan suruhannya.
d. Dengar dan diam ketika suami berkata-kata.
e. Berdiri menyambut kedatangannya.
f. Berdiri menghantar pemergiannya.
g. Hadir bersamanya ketika masuk tidur.
h. Memakai bau-bauan yang harum untuk suaminya.
i. Membersihkan dan menghilangkan bau mulut untuk suaminya.
j. Berhias ketika hadirnya dan tinggalkan hiasan ketika tiadanya.
k. Tiada khianat ketika tiada suaminya.
l. Memuliakan keluarga suaminya.
m. Memandang pemberian suaminya yang kecil sebagai besar dan berharga.
n. Ketahuilah, syurga dan neraka bagi seorang wanita itu bergantung pada redha atau tidaknya suami padanya.

Thursday, November 10, 2011

GA koleksi resepi nannie


Sejak menjadi fully housewife nie, sgt suka menjejak blogger yg sudi memberi resepi2 free..haha...

wish me luck...

p/s: sapa nk join leh la klik pada banner yer..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...